Karcsonyi meditci - Dr. Rttkay Klmn2009.12.24. 09:53, Bence0619
- A keresztny vilg kztudatban hossz szzadok ta gy l a Karcsony, mint a bke, a szeretet, a csaldi egyvtartozs melenget, boldog nnepe s egyben mint ennek szimbluma. Mg a legsivrabb, legzordabb llek is felmelegszik, s valahogy emberibb lesz a kar-csonyi bkessge s mindent tlel szeretetet sugrz varzsban. Ha a dolgok s az idk mlybe nznk, olyan igazsgokra tallunk – gy Karcsony tjn elmlkedve –, amelyek szinte meglepnek. Rdb-bennk egy addig nem ismert igazsgra, egy olyan igazsgra, amely igazsg akkor is, ha netn elsikkadt a tuds historikusoknl, vagy akr a templomi prdikcik sorn. s ez a rismert igazsg gy hangzik: az gi Gyermek Betlehem-ben nem az ldott Bkt hozta, – ma gy mondannk ezt: ,,vilgbkt” –, de ennek ppen az ellenkezjt: a vilgtrtnelem egyik legdrmaibb, legkegyetlenebb s szzadok ta tart harct a 2000 vvel ezeltt ltezett pognysg, illetve annak materialista letszemllete ellen. A csszri Rma vilgszemllete is materialista szemllet volt! s mint ilyen, nem is emelkedhetett a nyers ,,matria” fl: ideljait teht nem kereste, sem a mindent megbocsjt jsgban, sem az emberi llek szrnyalsban a csillagok fel.... A csszrok s mindenhat czrok Rmj-ban annyit rt akkor az ember, amennyit a va-gyona kpviselt, vagy az a hatalom, amelyet kpviselt. Akinek nem volt se vagyona, se hatalma, az szinte embernek sem szmtott, a Jus Romanum jogrendjben a rabszolgk ,,osztlyt” jelentette. Ez a sokmillis rabszolga akkor a ha-talom s a vagyon szerencsseit szolglta a mrvnypalotkban. s ezt nem szabad akarat-bl s jszntbl tette, hanem urai korbcstl hajtva. Amikor a betlehemi csillag felragyogott, pontosan akkor vette kezdett a vilgtrtnelem igazn nagy harca az elnyomottak, az elesettek – ms szval a materializmus rabszolginak felsza-badtsrt. A csillag ragyogsban a halhatatlan emberi llek jelenkezett a maga ignyeivel, a messzebblt emberi szem nzett tl a vagyo-non s a hatalom s felfedezett, vagy megsejtett ezeknl nagyobb kincseket ott, ahol eddig azokat meg nem ltta a llek, a szellem vilgban. A hossz tbb vszzados harc vgt Konstantin csszr els keresztny alkotmnya jelzi: ez volt az, amely elszr ismerte el s biztostotta a teremtett ember mltsgt. Azt, amelyet a Teremttl kapott, egytt a halhatatlan emberi llek rk szomjsgval s vgydsval minden utn, ami tbb, mint a fld mrhet, pnzzel elrhet javai... Milyen kevesen ismerik fel a valsgot, azt, hogy a betlehemi istll a nagy s knz szegnysgnek, st nyomorsgnak volt a maga idejn a bizonytka. s mgis ebbl a szegnysgbl sarjadt s bontakozott ki a kzpkori keresztnysg lelkiekben felmrhetetlen gazdagsga, pontosan a ma lelkiekben nagy szegnysgvel szemben. Abbl a lelkisgbl szlettek meg a kzpkor ma is csodlatos szpsg_ katedrlisai s dmjai, alkotsok, amelyeket a ma anyagiakban mrhetetlenl gazdagabb vilg ltrehozni mr nem tudna. A kzpkor mlyen hv embere a materializmus helyett az istenkzpont vilgnzetet vallotta: ez volt az, ami t felemelte a porbl s magasabb rtelmet adott letnek, mg akkor is, ha ezt az letet akkor nsg, pestis, kolera s szntelen hbork tettk a tmegek szmra szinte elviselhetetlenn. A hit volt az egyetlen, amely ott is segtett, ahol minden elveszettnek ltszott... Mirt kell mindezt elmondani? Mert az utols szz vben a marxizmus pogny-materialista letszemllete visszarntotta a modern kor tmegeit a 2000 vvel ezeltti vilgnzethez. Ezrt ez az j materializmus, az emberisg egyetemt nzve, a fejlds szempontjbl nem is a haladst, de a visszaesst jelenti a teremtett ember tjn a Magassgok fel. Ma ott tartunk, hogy aki nem akar llekben rabszolga lenni, az az let cljt s rtelmt tovbbra is csak a betlehemi csillag ldott, soha nem huny fnynl keresheti... Ez a Karcsony zenete a modern kor elbizakodott s eltvedett embere szmra.
|