2010.01.09. 09:55, Bence0619
A 2009. vi CLV. tv. a titkostsok teljes tlthatatlansgt s a mr elkvetett trvnysrtsek tisztra mosst segti el, hiszen lehetsget teremt az eddigi trvnytelen adatgyjtsek, megfigyelsek utlagosan „trvnyszerv ttelre”. Az j trvny alapjn 3 vk van a klnbz szerveknek, hogy tminstsk a mr titkos adatokat, s az sem lehet gtja az jra titkostsnak, ha a valdi cl bncselekmny takargatsa volt.
A Jobbik parlamentbe kerlve azonnal kezdemnyezni fogja a trvny mdostst, legfkppen az albbiakra tekintettel.
A trvny tl tgan hatrozza meg a minstett adat fogalmt, amely nmagban hordozza a jogszablysrtsek lehetsgt. Gyakorlatilag brmit titkostani lehet, radsul bri kontroll nlkl. Kezdemnyezni fogjuk a fogalmak pontostst, s a minsts szablyainak a szigortst a trvny szvegben.
Meg kell teremteni a kzponti nyilvntartst a minstett adatoknak, hiszen jelenleg sztszrtan, a klnbz szerveknl helyben, egysges nyilvntarts nlkl „hevernek” ezek az adatok. Informciink szerint bevlt gyakorlat, hogy bizonyos szemlyeket, netn jobbikos politikusokat vidki kirendeltsgekkel, terleti egysgekkel figyeltetnek meg, s kzponti nyilvntarts hjn ezek a sokszor jogalap nlkli megfigyelsek a Jobbik parlamentbe jutsa esetn nagyon nehezen lesznek felderthetek. A fellltand kzponti nyilvntartshoz szigor bri kontrollt kell rendelni, meg kell fontolni a Nemzetbiztonsgi Brsg intzmnynek fellltst, ahol szakkpzett brk ltnk el a titkostsokkal kapcsolatos trvnyessgi felgyeletet. Az llamtitokkri nyilvntartsbl csak bri engedllyel lehetne adatokat kikrni, s csak clhoz kttten lehetne felhasznlni azokat.
Kvetelni fogjuk, hogy a minstett adatok fellvizsglata egy fggetlen szakmai testlet eltt trtnjen, vagyis ne ugyanazok vgezzk, akik a minstst elrendeltk. Az indok nlkli titkostsokat jogilag szankcionlni kell. A cl nlkli adatgyjts a szemlyisgi jogokat is slyosan srti.
Elkpesztnek tartjuk, hogy a Btk.-t gy mdostja az j adatvdelmi trvny, hogy a minstett adattal val visszals miatt csak a minst szerv vagy szemly krelme alapjn indthat bnteteljrs. Ez a zsarolsok meleggyt teremti meg, hiszen a minst kezben van a dnts, hogy neki tetsz vagy nem tetsz visszalsre, „kiszivrogtatsra” kerlt-e sor.
Elfogadhatatlan, hogy az elvlsi idk nem az ismertt vlstl kezddnek, hiszen ebben az esetben j esly van r, hogy amikorra nyilvnossgra kerlnek a bncselekmnyek, mr el is vltek.
Fontos megjegyeznnk, hogy a minstsek 80-90 szzalka a titkos informcigyjtseket rinti, melyek egy rsze sajnos az utbbi idben nem a bnldzs, hanem a politikai ellenfelek megfigyelsre irnyult, amely demokrciban elfogadhatatlan.
Megengedhetetlen, hogy az indokolatlan titkostsok megszntetst csak az adatvdelmi biztos krheti a brsgtl, vagyis amg nem sikerl elrni a trvny mdostst, addig hiba fogunk parlamenti prtknt jobban beleltni a politikusbnzk lapjaiba, nem a valdi bnsk, hanem az ket elszmoltatni szndkozk csukljn kattanhat a bilincs. Nem rtjk, hogy mirt lehet kzs rdeke az MSZP-nek s Fidesznek egy ilyen trvny elfogadsa!
A Jobbik okkal felttelezi, hogy nem vletlenl most kerlt elfogadsra teljes parlamenti konszenzussal a trvny, s beilleszthet a Jobbik ellen folytatott, minden llami eszkzt ignybe vev hadjratba. Klnsen sajnlatos, hogy eddig az ellenzk csak cinkos mdon hallgatott, de most tevkenyen is elsegti szavazatval a trvnytelensgek ltrejttt.
Dr. Staudt Gbor
a Jobbik Jogi Kabinetjnek elnke