2010.01.22. 13:13, Bence0619
Vlasztsi program 2010.A program fejezetnek cme sokatmond: „Kard s mrleg”. Magval az igazsggyi rendszerrel, a vgrehajtssal – az tletek vgrehajtsval, a bri szervezettel s a bntets vgrehajtssal foglakozik. Helyesen ismeri fel, hogy nem r semmit az a jogrendszer, ami kptelen alapvet rendelkezseit vgrehajtani s vgrehajtatni. Illetve, hogy a „harmadik hatalmi g” klnllsa amennyire trvnyessgi garancia, ugyanannyira annak rendezetlensge mennyi gondot okozhat.
Ezrt ez az elkpzels csomag csomagban trtn megjelense helynval s elremutat: hiszen egyben trgyalja ami egybe tartozik.
Helyesen rtkeli az anyag az elmlt idszak trgyi gondjait, azonban megtlsem szerint nem fordt kellen nagy szerepet a rendrsg s az gyszsg jogi szablyozsnak tern megoldand problmkra – s ezzel egytt a kialakult rendszert mintegy kiindulpontnak fogadja el.
A magyar jogfejldsben mindkt szervezet, az gyszsg s rendrsg is a kormnyzat s a parlament al rendelt szerveknt dolgoztak mindig is. A nyomozati szervek szerept s azok trvnyi kontrolljt azonban nem kell rszletessggel trgyalja a program, azonban ami nagyobb gond: ennek nyomait sem vlem az anyagban flellni.
Nagyon vonz, hogy t kvnja alaktania brsgok rendszert, gy az OIT szerept is tgondolsra rdemesnek gondolja. J ton indul el, amikor garancilis kvetelmnyeket llt fel a brsgokkal szemben is, azonban nem ad vlaszt arra krdsre, hogy milyen mdon kpzeli el a hatkonyabb trsadalmi kontrollt a brsgok szervezetben. Utalst ugyan tallunk r, hogy valamifle vlasztst kvnna alkalmazni, a krds csupn az, hogy az angolszsz mdszer, vagy a kontinentlis mdszer mellett teszi-e le a vokst. Megtlsem szerint a brsgok tagjainak, s gy a brsgok elnkeinek „vlasztsa” egyrszrl a javasolt mdon megvalsthatatlan, msrszrl ugyanakkor konzervlja a brsgi szervezetben ma is meglv „oldal hovatartozsokat”, melyek bizonyos krdsek napvilgra kerlsei tesznek egyrtelmv s jl kitapinthatv.
Azok az eljrsi javaslatok, amelyeket a program tartalmaz tovbbgondolkodsra alkalmasak, azonban hozz kell tennnk, hogy azok a mai „alkotmnyossg” kereti kztt csupn n. ktharmados trvnyekkel valsthatak meg, ha azoknak nagyobb trsadalmi elfogadottsgot kvnunk adni. Mert lehet feles jogszablyokat hozni, cspbl s erbl, de valdi trsadalmi prbeszd, szakmai vita s elzetes parlamenti egyeztets s folyamatos kooperci nlkl azok hatkonysga tbb mint krdses
Jl ltja a programalkot, hogy eljrsi trvnyeink is jra gondolsra szorulnak, amelybl kitn a peren kvli eljrsok jraszablyozsa, illetve a brsgi vgrehajts szablyainak reformja. J ton jr a program, amikor az eljrsok meggyorstsra trekszik. Azonban hozz kell tenni, hogy nem lehetsges az eljrsokat gy felgyorstani, hogy msik oldalrl az eljrsok trvnyessgnek biztostsra nem fordtannk elegend figyelmet.
Kevs szt tallunk a bntets vgrehajts mra elavult jogi krnyezetnek talaktsra. Nem foglalkozik szinte rintlegesen sem vele a tervezet. Nem tallunk erre – a jelen zsfolt bntets vgrehajtsi krlmnyek kztt ezt tbb mint bosszant – mg egy gondolatot sem. Tbbet foglalkozik a tervezet a brk javadalmazsval – amely megtlsem szerint nem a jogrendszer talaktsnak jelen pillanatban, a ltez gazdasgi lehetsgek kztti legfontosabb krdse – mint az egyes bntetsi fajtk n. szthzsval, felosztsval s j bntetsi formk bevezetsvel. Ads marad a program a brsgi vgrehajts korszerstsnek elkpzelseivel is – annak ellenre, hogy akik polgri peres vagy perenkvli eljrsokban vesznek rszt, azoknak ez az az intzmny amellyel az llampolgrok legnagyobb tmeg tallkozni szokott. Beszl a tervezet hatridk szigor betartsrl, illetve azok mdostsrl, azonban nem tesz mell semmifle garancilis kellket; illetleg semmifle konkrtumot – gy az megreked a koncepci s gy az „tletels” szintjn.
A manapsg leginkbb zllesztnek s bomlasztnak tarthat, a gazdasgi trsasgok rszrl megjelen s egyre slyosabb fizetsi fegyelem hinnyal kapcsolatban csupn annyit jegyez meg a tervezet, hogy „ ezek ellen hat jogszablyokat alkotunk”. Ez krem szpen nagyon kevs. Ez csak a problma szrevtele, de nem nyjt semminem jvkpet.
gy tesz a tervezet, mintha az elektronikus levelezs hinya lenne ma a polgri eljrs jog vagy a bntet eljrsjog legnagyobb hinya. Nem krem! Ez sokadlagos szempont, amire taln kr volt ilyen hangslyt fektetni.
Rendkvl j rzkkel veszi szre a tervezet a kirendelt vdk s a prfog gyvdek tarthatatlan helyzett. Helyesen llaptja meg, hogy djazsuk krdsnek rendezsvel ez idig legalbb hrom kormnyzati ciklus ads maradt, amely krdskr bizonyos, nehezebb gazdasgi helyzetben lv krkben valban hsbavg s ltfontossg. Ezzel a krdssel senki nem szeret foglalkozni, mint ahogy azzal semmi, hogy a perkltsgnl a valdi perkltsget nem szoksa a brsgoknak a relis mrtkben megllaptani; gy a pernyertes fl valdi kltsgeihez valjban sosem jut hozz.
A brsgokkal kapcsolatos n. panasztestlet elkpzels j. Megfontolst rdemel, azonban ismtelten csak hinyolni tudom a garancilis feltteleknek legalbb a jelzst; s egy hangynyi konkrtumot, legalbb az irnyokat illeten.
Ugyanakkor, mikzben a brsgokkal - fentiek szerint is lthatan - a program elg sokat foglalkozik, az gyszsgek talaktsa, a rjuk vonatkoz szablyok megreformlsval ads marad a tervezet. Mint ahogy ads marad azzal is, hogy a jelenlegi gyakorlat szerint sokszor rtelmetlen hosszsgra nyl elzetes fogvatartsokat elszr is a rendrsg sajt knyelme szempontjbl indtvnyozza meghosszabbtani, msodszor az gyszsg azokat szintn sajt rdekben llan (hogy a gyanstott mindig kznl legyen) szintn tmogatja meghosszabbtani. Az ezzel kapcsolatos jogorvoslati lehetsge a gyanstottnak tbb mint ltszlagos, sokszor csupn rutin tevkenysge a brsgoknak, nem ltva azt, hogy ezek az embertelen intzkedsek milyen hatssal vannak nemcsak a vdlottra, a gyanstottra, hanem annak szemlyes krnyezetre, gazdasgi helyzetre s trsadalmi kapcsolataira is. Fleg akkor, ha a ksbbiekben igazoldik be a gyan, vagy a vd megalapozatlansga. gy hinyolom a tervezetbl a gyanstsokkal szembeni valban hatkony, s tnylegesen fggetlen, nem paprmalomknt, shivatalknt mkd jogorvoslati frum lehetsgt; jobban mondva legalbb a koncepci irnyt.
rdeme viszont a programnak mindekkppen, hogy olyan terletre irnytja r a figyelemt, amelyre az elmlt ciklusokban szinte semelyik prt nem volt hajland vagy kpes. rdeme tovbb hogy nem tekint bizonyos intzmnyeket „szent teheneknek”. rdeme, hogy mer j mdon gondolkodni, s minden hinyossga ellenre rezhet belle az a fle tenni akars, ami minden jogi reform bekvetkezsnek legfontosabb kellke. [Sejtsem szerint megalkotsban a fiatalabb, az j genercis fogalmazk, jelltek vehettek rszt – mintegy kirezhet ugyanis azoknak a jogterleteknek az mlyebb ismerete, amelyet a plyakezd jogszok szoktak elsknt megismerkedni.]
Lthat az anyagbl, hogy szakrt kezeken ment t a koncepci ezen rsze. Ebbl gondolhat, hogy kell alaki s eljrsjogi ismeretekkel rendelkezik a Jobbik stbja. Azonban az is ltszik, hogy nem minden jogterletet tekintenek azonos sly terletnek. A program kzrthet. A program nlklzi az n. diplomatikus fogalmazsokat, amelyekre ksbb mindenki hivatkozik: a prt ellensgei s a prt hvei is egyarnt.
Mindenkppen figyelmbe kell ajnlanom Jobbiknak, hogy ezek a tervek csak a maguk komplexitsban valsthatak meg hatkonyan. Viszont, sajnlatos mdon pr krdsben knytelen lesz a Jobbik szvetsget ktni olyanokkal is, akik nem hasonl nzponttal rendelkeznek, de ha cltudatosan s kvetkezetesen vgrehajtja ezeket az elkpzelseket, a folyamat sorn mindekkppen r fog jnni, mely terletek azok, amely a szlesebb, a jogalkalmazssal rintetten szlesebb tmegek szmra fontosabbak illetleg jelentsebbek.
Itt jegyzem meg, hogy a gazdasgi trsasgok krdskre rszrl megfigyelhet tisztessgtelen piaci magatartsokat, szmla nem fizetseket, s az ebbl add krbetartozsokat emlti ugyan a program, azonban ads marad a lehetsges megoldssal; csak jelzs rtkkel tallhatunk a megolds irnyba mutat elkpzelseket abban. Pedig minden bizonnyal a Jobbik is nagyon jl tudja, hogy ennek hinyban maguk a kisvllalkozk, a kis ember, s gy a Jobbik potencilis szavazbzisa eshet ismt egzisztencilis csapdba.
Nem teljesen rhet a tervezetnek az az elkpzelse, amikor pnzgyi tvilgtst emlt, s ads marad az erre vonatkoz intzmnyek vagy testletek ltrehozsnak gondolatval, jobban mondva ezek flvzolsval.
Ugyangy a brsgok szmnak nvelsvel egyidejleg olyb tnik, mint ha a program kidolgozi a jelenlegi kzigazgatsi rendszerben s annak felttelezett hatkonysgban gondolkodnnak. A rgi, n. jrsi brsgok visszalltsra rgta megrett az id, azonban erre vonatkoz elkpzelst csak a sorok kz elbjtatva vlek felfedezni.
Mint ahogy ads marad a tervezet az n. kamarai rendszer talaktsnak krdsvel is, ami nmely esetben az ejternysk elrejtsnek egyik hatkony eszkzeknt funkcionl s ezeknek az altatott politikusoknak az eltvoltsra egyedl csak, maga a kamarai tagsg a legtbb esetben alkalmatlan s kptelen. A kamarai rendszerek (gyvdi, kzjegyzi, vgrehajti) is megrt volna pr gondolatot, azonban erre sem talltunk megnyugtat vlaszokat.
sszessgben j anyagot, jobban fogalmazva vitaanyagot talltam, ami alkalmas megbeszlsre, hangos egyttgondolkodsra. Jl ltszik hangulatbl s nzpontjbl, elnagyoltsgbl szrmaz hibi ellenre is, hogy sszellti nem csak irodaszag, csupn az elmletben ltez krdsekkel, hanem a valsg adta, az n. letszag konfliktusokkal is szembe akarnak nzni.
Dr. Nagy Csaba Attila
(Szent Korona Rdi)