2010.02.15. 09:56, Bence0619
Magyarorszg gazdasga minden szakrt egybehangz vlemnye szerint mly vlsgban van. A vlsg kialakulsnak sok oka van. Elljrban le kell szgeznnk, hogy (ellenttben a jelenleg mg hatalmon lv prtok vlemnyvel) a magyar vlsgot nem a gazdasgi vilgvlsg okozta, hanem elssorban a hozz nem rt s korrupt kormnyzs (klnsen igaz ez az elmlt majdnem nyolc vre).
Ezen a hozz nem rt s korrupt hatalmi gyakorlaton az sem szpt klnsebben, hogy 2009 mjusa ta gymond „vlsgkezels” folyik az orszgban – a vlsgot tudniillik ppen azok okoztk nagy rszben, akik most kezelni prbljk, radsul a vlsgkezels sok szempontbl rosszul s a hossztv nemzeti rdekekkel ellenttesen zajlik.
A vlsgbl val kilbals f sszetevivel kapcsolatban a legtbb szakrt (akr a kormnyprtokkal akr az ellenzkkel szimpatizl) nagyjbl ugyanolyan vlemnyen van: nvelni kell a foglalkoztatottsgot, hatkonyabb kell tenni az llamhztartst, meg kell reformlni a szocilis elltrendszert, s gy tovbb. Ez az egyetrts persze csak elmleti szinten van meg, mert a hangslyokban, idztsben, illetve a politikai prtok tekintetben a szavak s a tettek sszhangjban risi klnbsgek vannak.
Van viszont egy terlet, amelynl nagyon nagy a klnbz, gyakran egymssal szgesen ellenttes vlemnyek arnya: ez pedig az llamadssg krdse.
Elszr is rgztsnk nhny alapveten fontos tnyt: az llamadssg Kezel Kzpont 2010 januri adatai szerint jelenleg a magyar llam (a kzponti kltsgvets) brutt adssga majdnem 19 400 millird forint. Ez az sszeg nmagban szinte felfoghatatlanul nagy – taln gy a legknnyebben megrthet, ha gy fogalmazunk, hogy minden magyar llampolgrra, a kisgyermekekre s a nagyon idsekre is, fejenknt kzel 2 milli forint adssg jut belle. Ezt a fejenknt 2 milli forintot kellene trlesztennk, kamatostul, a kvetkez vekben, vtizedekben.
A fent emltett 19 400 mrd forint az ves hazai ssztermk (GDP) tbb mint 75%-a, s a kamat amit csak a 2010-es vben fizetnnk kell utna 1 200-1 300 mrd forint lesz, ami nagysgrendileg annyi mint amennyibe a teljes magyar kzoktatsi rendszer vagy a teljes magyar egszsggyi rendszer kerl egy egsz vben.

A rendszervltskor (1990-ben) az llamadssg foly ron „mindssze” kb 1 400 mrd forint volt, igaz ez az akkori GDP-nek tbb mint 65%-a volt. A GDP-arnyos adssg az 1993-as cscs (kb 89%) utn 2001-ig folyamatosan cskkent (kzel 50%-ra), utna viszont jbl meredeken emelkedni kezdett, s mostanra rosszabbul llunk mint 1990-ben! Mindezeken fell nemcsak az adssg sszege s hazai ssztermkhez viszonytott arnya ntt meg risi mrtkben, hanem a felvett hitelekkel is sokszor nagyon rosszul gazdlkodott az orszg vezetse. Ezen a terleten (is) a Medgyessy- s Gyurcsny-kormnyzat jelentette a mlypontot, a teljes visszakanyarodst a Kdr-rendszer logikjhoz, amennyiben a felvett hitelek egy jelents rszt nem beruhzsokra (pl autplya-pts, iparfejleszts, stb), hanem jlti kiadsokra s a sajt barti/tmogati krk meggazdagtsra fordtottk, taln genercikra eltkozolva ezzel az orszg jvjt.
A mostani helyzet szinte elviselhetetlen terheket r Magyarorszgra s valsznstheten legalbb kzptvon de lehet hogy hossz tvon is nagyon nehzz teszi a gazdasgi felemelkedst valamint az EU-tlaghoz trtn felzrkzst.
Emiatt szorgalmaztk sokan sok helyen mr, hogy radiklisan j megkzeltsre van szksg ebben a krdsben. Felvetdtt a kamattrleszts felfggesztse nhny vre, az adssgok ttemezse de az adssg egy rsznek elengedse is.
Azonban a hazai rtelmisg egy rsze, belertve a gazdasgi dntshozkat is, rendszerint le szoktk sprni az ilyen vlemnyeket – szlssgesnek, de legalbbis szakmailag megalapozatlannak blyegezve azokat. Mirt? Az okokat hosszasan lehetne elemezni, itt most legyen elg annyi, hogy a politikai baloldal vonatkozsban a tavaly elhunyt Fekete Jnos (aki a Kdr-rendszerben a magyar pnzgypolitika legbefolysosabb alakja volt) s az tantvnyainak gondolkodsa, amely szerint „a hiteltl nem flni kell, hanem lni kell”, a rendszervlts utn is folyamatosan tetten rhet volt egszen a legutbbi idkig. Ez a hozzlls, prosulva a hitelek felhasznlsnak feleltlen, pazarl s korrupt mdjval, a rendszervlts idejre egyszer mr zskutcba, csdkzelbe juttatta a magyar gazdasgot; s 2008 vgre jra ugyanolyan helyzetbe jutottunk, annyi klnbsggel, hogy 2008 oktber-novemberben az llamcsd tnylegesen be is kvetkezett volna, ha nincs egy jabb EU-IMF-Vilgbank megahitel.
Mit lehetne tenni, hogy hasonl eset soha tbb ne kvetkezzen be, illetve hogy a jelenlegi helyzetet kezelni lehessen?
A kiindulsi pont az kell hogy legyen, hogy szertefoszlatunk nhny mtoszt, amelyet azok szoktak terjeszteni, akik szemben az llamadssg „szent tehn”.
Mtosz 1: llamadssgot csak a fejld orszgoknak szoktak elengedni, a Magyarorszghoz hasonl „kzepesen fejlett” orszgok esetben nem.
Nem igaz. Megfelel krlmnyek fennllsa esetn s megfelel mdon lobbizva, trgyalva igenis lehet nagymrtk adssgelengedst elrni hozznk hasonl orszgok esetben is. Plda erre Lengyelorszg, amelynek 1990-ben fennll mintegy 33 mrd dollrnyi szuvern adssgnak felt (azaz tbb mint 16 mrd dollrt) az USA erteljes nyomsra a Prizsi Klub elengedte.
Ne felejtsk, hogy Magyarorszg az 1990-es krlbell 21 mrd dollros adssgval mind az egy fre jut mind a GDP-arnyos adssg tekintetben sokkal rosszabbul llt mg Lengyelorszgnl is, a tbbi regibeli orszgrl nem is beszlve! De nemcsak a kommunizmus rginkbeli buksa krli idkben trtnt nagymrtk adssgelengeds: 2001-ben Szerbia-Montenegr 4.4 mrd dollros szuvern adssgnak 66%-t engedte el a Prizsi Klub, majd 2004-ben a Londoni Klub engedett el 50%-ot Szerbinak a tagjai fel fennll sszesen 2.8 mrd dollrnyi hitelbl. Mindez azok utn trtnt, hogy a 90-es vekben Szerbia hrom hbort vesztett el, amelybl az utols (a koszovi) egy nemzetkzi konfliktus volt az USA s szmos EU-tagorszg rszvtelvel!
Mtosz 2: Minden orszg modernkori gazdasgra jellemz az eladsodottsg, az EU-n bell is vannak GDP-arnyosan nlunk jobban eladsodott orszgok (pl Olaszorszg).
Magyarorszg gazdasgt nem lehet ilyen mdon teljesen felletesen sszehasonltani egy stabil htter, nagy s ers bels piaccal, mezgazdasggal s iparral rendelkez nyugat-eurpai orszgval (pldul Olaszorszg). A mi gazdasgunk jelenleg gyengbb, sebezhetbb, a kls hatsoknak s befolysoknak sokkal inkbb ki van tve. Ezen kvl a kevs az tlagosnl valban feleltlenebb kormnyzati gazdlkodsi pldra hivatkozni az EU-n bell nem szerencss s igen flrevezet. Az EU-tagorszgok nagy rszben sokkal alacsonyabb az adssgi szint mint nlunk, klnsen igaz ez a velnk kzvetlenl versenyz kzp-eurpai llamokra: Csehorszgban s Szlovkiban a GDP-arnyos llamadssg 2008-ban 30% alatt volt, Lengyelorszgban pedig trvny van arra, hogy az 55%-ot nem lehet tllpni.
Ezen kvl pedig a grg pnzgyi vlsggal kapcsolatos elmlt hetekbeli esemnyek csattans vlaszt adnak arra a krdsre, hogy mi trtnhet mg az euroznn bell is akkor ha a magas adssgi szintet s a nagy kltsgvetsi hinyt hosszabb idn keresztl nem kezeli egy kormnyzat.

Mtosz 3: Nem lehet trgyalni legitim, demokratikus vlasztsok sorn megalakul kormnyok ltal felvett adssgokrl.
Ha ez a rendszervlts utni kormnyokra helytll is lenne, a Kdr-rendszerre azonban semmikppen nem igaz! A Kdr-rendszer minden volt csak nem legitim s demokratikus; az idegen elnyoms ltal hatalomban tartott szocialista diktatra dntseit semmilyen llampolgri felhatalmazs nem tmasztotta al. Teht minimlisan a rendszervltskori 21 mrd dollr krli adssg s annak minden kamatterhe igenis trgyalsi alapot kell hogy kpezzen. Erklcsi alapunk is bven van arra, hogy krjk legalbb ennek a rsznek az elengedst: Lengyelorszghoz hasonlan Magyarorszg is rengeteget szenvedett a kommunizmus alatt, 1956-ban fegyverrel szllt szembe a Szovjetunival, s a szovjet birodalmi rendszer sszeomlsban is fontos szerepet tlttt be (nmet hatrnyits elsegtse, Varsi Szerzds megsznsben jtszott szerep, stb).
Mtosz 4: Az adssgok ttemezse, felmondsa, a kamatfizets felfggesztse csak nveln a bajt – bizonytalansgot okozna, finanszrozhatatlann tenn az llamhztartst.
Ez csak akkor igaz, ha egyoldalan, el nem ksztett mdon, a hitelezk szmra meglepetsknt trtnne mindez (ilyenre is van plda persze, lsd Mexik 1982, vagy Ecuador 2008). Ha azonban megfelel szakmai erforrsokat rendelnnk ehhez a folyamathoz, s hatrozott kormnyzati tmogats mellett hosszasan, kitartan, s kvetkezetesen kpviselnnk nemzeti rdekeinket, akkor komoly esly lenne a megllapodsra.
Mtosz 5: Az a megolds, ha a gazdasgi nvekeds segtsgvel „kinjk” az adssgot, s ekzben felels (azaz kompetens, hossz tvra tervez, nem pazarl, nem korrupt) kormnyzati gazdlkods zajlik.
A hossz tv, fenntarthat GDP nvekeds s a felels kormnyzati gazdlkods csupn szksges felttelei a problma megoldsnak, de nmagukban nem felttlenl elegendek! Ha ezek a felttelek maradktalanul meg is valsulnnak a kvetkez parlamenti ciklusok idejn (s erre jelenleg nem ltszik garancia..), akkor is tlsgosan hossz ideig, tbb vtizedig is tartana amg az adssgcsapdbl Magyarorszg ki tudna szabadulni. Ezrt szksges felttlenl a jelenlegi terhelsi szint jelents cskkentse!
Bzzunk benne, hogy a 2010 tavaszn megalakul j magyar kormnynak lesz elg btorsga s ereje az llamadssg kezelsnek radiklis megvltoztatshoz.
A Jobbik a maga rszrl mindent meg fog tenni, hogy ebben a folyamatban is segtse a magyar nemzeti rdekek rvnyestst – okosan, higgadtan, s minden jobbt szndk fel nyitottan.
Fr Balzs, kzgazdsz
Jobbik Gazdasgi Kabinet