Amikor a BKV eljtssza a hatty hallt
2011.01.03. 05:42
Az egsz dolog akkor kezdett rdekess vlni, amikor Tarls Istvn, mg fpolgrmester-jelltknt arrl beszlt, hogy a BKV buszllomnyt csak a jratok kiszervezsvel tudjk megjtani.
Vagyis, folytatni fogjk a szoclib vrosvezets gyakorlatt, akik mr tucatnyi buszviszonylatot (gy kell mondani) adtak alvllalkozi zemeltetsbe.
Tarls radsul mindezt akkor ismtelgette, amikor a Fidesz kormny ppen felfggesztette a Voln trsasgoknl nagyzemi mreteket lt hasonl tranzakcikat, melyekre a knai King Long buszok letveszlyes kerkrgzt csavarjai tettk fel a pontot. Azaz kiderlt, a kerekeik brmikor kieshetnek.
A Voln jratok alvllalkozsba adsa, ms nven kiszervezse krl az MSZP-SZDSZ kormny nem kisebb arca, mint maga Kka Jnos legyeskedett. Ezen idszak alatt jelentek meg a piacon a barti krhez tartoz Kedves Ferenc, illetve Lepp Gyula tulajdonban lv Orangeways, valamint Kontakt Busz elnevezs, tvolsgi buszos szemlyszlltst vgz cgek.
A Budapesti Kzlekedsi Zrt-nl (BKV) termszetesen csak folytattk a bevlt gyakorlatot s plyzatot rtak ki az gynevezett midibusz jratok magntrsasg ltali zemeltetsre. A jelentkezk kztt felbukkant az Orangeways. Igaz, a tender mg 2009-ben indult, azonban az eredmnyhirdetsre vagy msfl vet kellett vrni, mszaki-technolgiai problmk miatt. Kzben viszont tbb, jelents fordulat llt be a szereplk letben.
Egyrszt lezajlott kt vlaszts, ami nemcsak a Fideszt, de Tarls Istvnt is a hatalomba reptette, msrszt az Orangeways-nek j tulajdonosai lettek. Mondjk, a fideszkzeli Simicska Lajos ll a httrben. Szz sznak is egy a vge; a nyolc fvrosi vonalon negyven midibusz zemeltetsi jogt az Orangeways nyerte el.
Tarlsk azonban alaposan meggyaztak a „kisprivatizcinak”, hiszen htrl-htre borzasztbb szmadatokat kzltek a BKV kls-bels adssgrl, ami oktberben elrte a 800 millird forintot. Ennek az sszegnek kb. 90 szzalka a „bels” adssg, ami valjban a jrmllomny amortizcijbl fakad, teht az cska buszokon, villamosokon s egyebeken tl, mst nem nagyon jelent. Viszont jl hangzik s megfelel alapot ad arra, hogy „csak a buszgazat alvllalkozsba adsval lehessen kezelni a problmt.”
St, olyannyira jl hangzik, hogy tulajdonkppen alig tnt fel valakinek az a disszonancia, ami a Fidesz kormny ltal grt privatizci fellvizsglat, a Voln jratok kiszervezsnek felfggesztse, illetve a Tarls fle BKV buszjratok tretlen alvllalkozsba adsi gyakorlata kzt feszl. A kevesek kz tartozott nhny BKV-s szakszervezet, akik szerint csak a midibuszos vonalak kiszervezse 50 milli forinttal kerl tbbe, mintha a cg maga lzingelt volna j jrmveket.
Bdecs Barna, a Jobbik orszggylsi kpviselje ennl tovbb ment, s krdst intzett a nemzeti fejlesztsi miniszterhez; "Egyetrt-e a kormny azzal, hogy a BKV tovbbra is a PPP-konstrukcit rszesti elnyben a kzvagyon gyaraptsa helyett?" cmmel. Bdecs a felszlalsban kifejtette, hogy a kormny greteit komolyan vev vlasztpolgrokat hidegzuhanyknt rte a hr, miszerint az nkormnyzati vlasztsi eredmnyek dacra a BKV buszjratokat szervez ki, s ennek elkerlse rdekben semmilyen ms megoldst nem vizsgltak. Konkrtan rkrdezett arra is, hogy mirt nem gondolkodtak lzingben, vagy flottabrlsben? A miniszter helyett Fnagy Jnos llamtitkr vlaszolt, aki jobb hjn annyit tudott mondani; a BKV nem PPP konstrukcit alkalmazott, az ilyen megoldsokat a kormny amgy sem tmogatja.
A PPP valjban magyarul mg nincs meghatrozva, de angol nyelven az llam s a magnszektor kztt ltrejtt egyttmkdst jelenti. Amennyiben viszont ezt vesszk alapul, akkor mi ms lenne a buszjrat kiszervezs, ha nem PPP? Persze, lehet ezen vitatkozni, csak nem rdemes. A Tarls Istvn vezette, fideszes tbbsg Budapesten a szocialista-szabaddemokrata rt idzve folyik a BKV rejtett s nylt privatizcija. Csupn ms rvekkel indokol