2010.02.06. 08:51, Bence0619
„Ne bzz a szlcsendben, ne feledd, hogy a tenger felkavarodik” (Seneca: Erklcsi levelek, 4. levl). Ezzel, a tmnkban taln idegenl cseng Seneca-idzettel folytatom az iskolai erszakrl szl – annak kezelsi mdjaival foglalkoz – gondolataimat.
Ttelezzk fel, hogy jl mkdik a magatartskszbk rendszere, van iskolai kzmunka, pedellus, a biztonsgra felgyel csendr, rett, tiszteletre mlt, tekintlyt parancsol habitus pedaggus, szlt is fegyelmez, t terhel szablysrtsi brsg, kvetkezetes s szigor bntettrvnyknyv. Az iskolai erszak problmjnak megoldshoz mgis szksgesek ms eszkzk, krlmnyek is. A kemny, szigor szablyok mellett az iskolai erszak kialakulsa ellen hatnak az oktats krlmnyei is. Ne bzzunk teht a szlcsendben, hanem tegyk meg azokat a lpseket is, amelyek nemcsak lekzdeni segtik a vihart, hanem annak ellenllni - vagy a gondolatsort folytatva - annak elkerlsre is kpess teszik a dikot s iskoljt.
Az iskolai ltszmok tl magasak, figyelmeztetnek bennnket az rdekvdelmi szervezetek. A mai oktatspolitika ezzel szemben nem tall kivetnivalt az osztlyltszmokban. Az p llekben p gyermek 4. cm cikkemben szltam arrl, hogy a KSH adatai szerint az ltalnos iskolkban az tlagos osztlyltszm 20, a gimnziumokban s a szakkzpiskolkban 27, a szakiskolkban 24 fbl ll. A nagyobb vrosokban, vagy a jobb hr, keresettebb iskolkban ez a ltszm jval magasabb.
Elkerlhetetlenl szksges egy osztly ltszmt 15 fben (ami kisebb falvakban akr 5-10 f is lehet), maximalizlni. Az iskolk ltszmt, a francia pldhoz hasonlan, 500 fben hatrozzuk meg.
A kisebb ltszm osztlyok lehetsget teremtenek diknak s tanrnak egyarnt a feszltsgektl mentes rkra s az iskolai szocializcira. A tanr kizrlagos oktat funkcija mellett gy nevelhet is, mert kzvetlenebbl foglalkozhat a gyermekekkel, ahogy Teleki Pl, egykori miniszterelnk is elvrta a pedaggustl. gy gondolta, hogy a tant ne csak tantson, hanem szeresse is a gyermeket, s ne oktatva, hanem nevelve bressze fel benne a hazaszeretetet. A hazaszeretet mellett fel kell pteni a gyermekben a globlis vilg szmos erszakos hatsa elleni vdelmet is. A tanr egy kisebb ltszm osztlyban valdi pedaggit fejthet ki, knnyebben kezeli a konfliktusokat, mikzben sszetartbb, ugyanakkor ttekinthetbb kzssg plhet a dikokbl. A problms gyermekek hamarabb szem el kerlnek, n a dikok s a pedaggus kztti kapcsolatok szma s mlysge, ami megelzi az erszakot, s hatsosabb teszi az erszak ellen alkalmazott egyb pszicholgiai-pedaggiai mdszereket. „Mirt neveljk ht fiainkat a szabad tudomnyokkal? Nem azrt, mintha ernyt tanthatnnk, hanem mert a lelket elksztik az erny befogadsra” (Seneca: Erklcsi levelek, 88. levl)
Megszlt bennnket a fenti gondolat. Mirt van szksg a kis ltszm osztlyra? Nemcsak azrt, hogy magasabb szinten tanthassunk, hanem azrt is, hogy befogadv tehessk gyermekeinket a keresztny erklcsre, megelzhessk, s orvosolhassuk a bajokat. Az oktatspolitika folyamatosan a megelz programokrl beszl. Pnzeket ldoz r, csak ppen megfelel kereteit s mdszereit nem teremti meg. Az erszak s ms kros esemnyek megelzsre tanrakeretbe kell illeszteni a mdszereket s a tudnivalkat. Baj, hogy a helyes programok mindig az elit iskolkbl indulnak el. Azrt, mert azokban mg elfordul, hogy a dikok rk utn is ott maradnak egy-egy rdekes csoportfoglalkozson, vagy szemlyisgket j irnyban fejleszt programokon. Vajon egy szatmri, vagy zd-krnyki iskolban, de akr mshol egy „tlagos iskola” dikja is ott marad-e a nem ktelez foglalkozsokon? ltalban nem. Ezrt van szksg minden rtelmes s hasznos foglalkozsnak az rakeretbe illesztsre, s az ottani teljestmnyek rdemjegyszer rtkelsre.* Mert meg kell teremteni a lehetsget, hogy a dikok rett trsadalmi lnny vljanak, ne fogadjk el az erszakot, ne hasznljk azt megoldsknt, de harcoljanak az igazsgrt.
Mire van mg szksg? Befogad, otthonos iskolai krnyezetre. Olyan iskolai krnyezetre, ami bell s kvl nem omladoz falakat, hinyz vclkket, vibrl neonokat takar. Olyan krnyezetre, ahol a pedaggus nem dohnyzik a folyosn, vagy az udvaron, aki pldt mutat a gyermeknek tartsval, nem vetkzik ki magbl, nem rszegedik le, tiszta, magyar kifejezseket hasznl, szpen beszl magyarul, tisztban van nyelvnk szablyaival, ismeri az „ikes” ragozs szablyait, s pldamutat, kvetend az lete. Az ilyen pedaggus tudja a krnyezett, munkahelyt nyugodtt, rmteliv, otthonoss tenni. Az oktatspolitika sikerhez nem digitlis tblra van szksg, hanem szkre, ahov a kisdik lelhet, pingpongasztalra, kzssgi helyekre, jtkokra, virgokra. Gondoljunk bele, mi felnttek, hol rezzk jl magunkat, hol vagyunk nyugodtak! A vlaszt tudjuk: ott, ahol nemcsak bensleg, de klsleg is biztonsg s rend vesz krl bennnket. A feszltsgeinktl is megszabadulunk egy-egy tartalmas beszlgets ltal, elg egy knyelmes fotel, hogy htra dlhessnk, meghallgassuk a kedvenc zenedarabuinkat. Ugyanez kell a gyermekeknek is.
Klebelsberg Kun npiskolai programjban az iskolk tglbl pltek, vrsfeny padlzattal, nagy ablakokkal, palatetvel, mikzben a falusi hzak tlnyom rsze mg ndfedeles volt, s vlyogbl plt. Annak a kornak modern pleteirl beszlnk. Hol maradnak a mai iskolk a korabeliektl? Mark L. Knapp a hetvenes vekben kutatsai alapjn bebizonytotta, hogy azokban az osztlytermekben, amiket a gyermekek, a lehetsgekhez mrten maguk rendeznek be, hatkonyabb pedaggiai munka folyik. Kevesebb a konfliktus, az rk megzavarsa. Az is tny, hogy amit a dikok maguk ksztenek, arra jobban vigyznak. Kt dolog kapcsoldik itt ssze: az otthonos iskola s a „dikok ltal ptett” iskola jellege. Mindkett cskkentheti a trgyak ronglsnak tlett, s kiegyenslyozottabb llapotot teremt. Az iskola ugyanakkor trsadalommodell, ahol az erszakkal szemben hasonlan kell fellpni, mint odakint a „nagyvilgban”. Helyes munkaszervezssel a gyermek megtanul dolgozni, a munkt, s ezltal msok tulajdont is megfelelen rtkelni. Teleki Pl nemzetnevel programjban tbbek kztt kiemeli a foglalkozsi-szakmai tevkenysgekben, s az azokon tli konkrt cselekedetekben megnyilvnul felelssgrzetet, ktelessgtudatot. A dikoknak az iskolai kzssgekben ezrt olyan feladatokat is fontos vllalniuk, amiknek hatsa az iskola falain kvlre is elr. A trsadalmi rst gy nemcsak az iskolai szocializci segti, hanem azok a csoportok is, amelyekkel a dikok foglalkozsaik sorn kapcsoltba kerlnek. Visszatrve Seneca gondolathoz: mindez megteremti annak a lehetsgt, hogy a dikok befogadjk az ernyeket, s mint mintt ne az erszakos magatartst kvessk.
Megoldst jelenthet a formaruha viselse. Az iskolai uniformis, egyenruha tbb orszgban is jelen van. Ezek viselse ltalban vszzados hagyomnyokra pl. Knban s Japnban, Angliban a nagyhr iskolkban, a volt angol gyarmatok kzl tbbn, de Romniban is egyre tbb iskolban visszatrnek a ktelez egyenruha-viseletre. Lengyelorszgban minden 16 v alatti gyermeknek ktelez az iskolai uniformis viselse egy 2007-ben szletett trvny szerint. A formaruha elssorban a kzssget ersti. A sok kzssg sszefondsval pedig a trsadalmat. Elsknt – minl hamarabb s a lehet leggyorsabban – azoknak az erklcsi, lelki, magatartsi alapoknak a megteremtse fontos, amelyek az sszetartozs rmt a llekben adjk meg. Ez a „bens egyenruha” a haza, a magyar mlt szeretetnek, a keresztny erklcsisgnek az alapja a mlt ismeretnek s egy magas tudsnak a formaruhja. Ha ez megvan, nincs ellenlls az sszetartozs kls kifejezsvel szemben sem. Ebben az erben rejl tarts segt ellenllni a kozmopolitizmusnak, ami cskkenti a mdiaerszak s az agresszi kvetst. Az iskolai uniformist azonban jl kell kezelni. Emellett szksges odafigyelni, s segteni az egyni kibontakozst, klnben ennek hinya vezet agresszihoz.
Az iskolban gyakran gondot jelentenek a tlkoros tanulk. A tbbszr bukott tanulk nem a tanulsrt vesznek rszt az iskolai rkon. Gyakran zavarjk a tantst, ellenszeglnek a pedaggusoknak. Az ilyen dikok szmra, miutn bebizonyosodik, hogy nem kpesek, vagy nem akarnak tanulni, megfelelni az iskola szablyainak, clszer specilis tananyaggal rendelkez, a munkra val nevelst kzppontba llt iskolt ltrehozni. Ebbe az iskolba be lehet pteni olyan sztnzket, amik segtik a dikokat, s olyan fkezket, amik elveszik a kedvket attl, hogy itt se tanuljanak. A lemorzsoldk szma ma igen magas, tlnyom tbbsgk a cigny gyermekek kzl kerl ki. Egy cltalan, tanulatlan, szakma nlkli dik potencilisan gyengti az rett trsadalom alapjait. A politikusoknak, akik nem akarnak foglalkozni ezzel a problmval, leghatsosabban a mr emltett Seneca idzettel rvelhetek: „Ne bzz a szlcsendben, ne feledd, hogy a tenger felkavarodik”
sszefoglalva: az iskolai erszakot a kvetkezk segtsgvel ltom kezelhetnek.
1. magatartskszbk, szigor bntets kialaktsa;
2. a pedaggustrsadalom tekintlynek erstse kvlrl s bellrl egyarnt;
3. iskolaszolga alkalmazsa;
4. iskolai kzmunkaprogramok bevezetse;
5. csendrsg rszvtele az iskolai erszak megelzsben;
6. radiklis osztlyltszm-cskkents, az iskolk ltszmnak 500 fben maximalizlsa;
7. megelz foglalkozsok ktelez rakeretbe illesztse s osztlyzsa;
8. az iskola otthonoss ttele, az iskolai kzssgek erstse;
9. „bens formaruha” megteremtse, az iskolk sztnzse formaruha viselsre;
10. tlkoros gyerekek, lemorzsoldk szmra egy kln, munkra nevel iskolatpus ltrehozsa.
Mszros Domonkos
Jobbik Oktatsi s Kulturlis Kabinetnek alelnke